שלושת העקרונות של סרנדיפיטי (מתורגם)

By Orel | נושאים: אוף טופיק, היומיום, שיווק, שיווק באינטרנט | תאריך: 30-03-2013

1

4 Flares 4 Flares ×

תופעת הסרנדיפיטי (מה זה?) נפוצה מאוד לאחרונה עם עלייתם של שירותי האינטרנט המתיימרים לפעול לפי עקרון זה. בהתבסס על האגדה הפרסית של ווראס וולפול, הקונספט של תגליות סרנדיפיות מעורר השתאות כבר שנים אצל חוקרי מדעי החברה וממציאנים. האם ביכולתנו ליצור דרך מובנית לסרנדיפיטי והאם יהיה זה שווה ערך לסרנדיפיות אמתית שבכוחה לעורר בנו 'וואו' כל פעם מחדש?

בפוסט מעולה של אלברט מיג הוא מנתח את תופעת הסרנדיפיטי ומתאר שלושה חלקים שונים שלה הבאים לידי ביטוי בתהליך החדשנות:

  • תגלית שלא נתבקשה

  • תגלית שנתבקשה אבל הגיעה אלינו באורח בלתי צפוי

  • תגלית שאנו משתמשים בה בשונה מהאופן המקורי שהוגדר

הסרנדיפיטי הפרטי שלי בברלין, serendipi(ci)ty.

אני חושב שכאשר מדברים על גילוי תכנים, במיוחד במובן האינטרנטי של הביטוי, אפשר לנתח את זה לשלושה חלקים שונים (ותסלחו לי שכל הדוגמאות הן מתחום המוזיקה…):

  • תגלית שהיא מקרית לחלוטין – לדוגמא, אני מחפש שיר ביוטיוב ומוצא שיר לא קשור בעליל אבל מתאים לי בול

  • תגלית שמומלצת לי – לדוגמא, אני מאזין לשיר ביוטיוב ומקבל הצעות לקליפים אחרים

  • תגלית שלא מוצעת לי אבל נמצאת אי שם במה שאני עושה – לדוגמא, אני מאזין לשיר ביוטיוב ונתקל בתגובות מעניינות עם קישורי גולשים לחומרים אחרים.

אם אתם רוצים להטמיע סרנדיפיטי בתוך המוצר שלכם, תחשבו איך לשלב את החלק השני והשלישי שתיארתי, החלק הראשון מן הסתם יגיע לבד. ניקח לדוגמא את טוויטר, שירות מצוין, מבוסס סרנדיפיטי, שעוצב כך מראש וגם כאן נחלק לשלושה:

  • אני מקבל הצעות לעקוב אחר אנשים חדשים

  • אני מקבל הצעות לנושאים חמים

  • ריטוויטים הם מקור טוב למשתמשים ותכנים שנמצאים בקוטב שמעבר לחוויה הבסיסית

ההיבטים האלה חשובים מאוד, בעיקר בשל תופעת "איסוף המידע" שמתרחשת ברשתות חברתיות, אותה חוקר ארד אקיקוס כבר כמה שנים. ארד טוען שהגרף החברתי שלנו (חברים, חברים של חברים וכו') לא מספיק כדי ליצר את החוויה המקסימלית. זאת מאחר וגרף זה מתלכד והופך לקטן בהרבה ממה שהיינו מצפים, סוג של מעגל סגור, ואחרי שמיצינו אותו- זה בלתי אפשרי לפרוץ אותו. בשתי מילים, אנחנו מוגבלים.

הסיבה שטוויטר כל כך טוב בסרנדיפיות (וגם מציע דיון טוב), בשונה מפייסבוק, ויכול להביא לנו תכנים מעולים, מושתתת על היכולת לפרוץ את הגרף החברתי באמצעות שלוש האפשרויות. זאת בנוסף לעובדה שהתוכן מגיע מאנשים אשר מטבעם הם בלתי צפויים.

“Creativity comes from looking for the unexpected and stepping outside your own experience.” ~ Masaru Ibuka

אקראיות שאנשים מייצרים, הנובעת מבחירותיהם והתכנים שהם משתפים – ערכה עבורנו רב, בייחוד כשמשווים שירותים חברתיים לרשת ה"קונבנציונאלית". זאת הסיבה שנעדיף לגלוש בניוזפיד מאשר לקרוא כתבה באתר חדשותי וגם הסיבה ששיתוף של חבר יעבוד טוב יותר מאלגוריתם "related to" שמוצא לנו דברים דומים ביחס לפעילות שלנו בעבר. למעשה, סרנדפיטי זה ההפך הגמור מ"related to"; הגאונות מגיעה ממקום בלתי צפוי, אחרי שפרצנו את גדרות אזור הנוחות.

 

אם הבנתם במה עסקינן ויכולים לפשט את זה, תוכלו לזקק ביעילות סרנדיפיות אל תוך המוצר שלכם ולספק תגליות 'וואו' שיהוו מקור להנאה והשראה.

תורגם מאנגלית מהבלוג של שירות המוזיקה החברתי סרנדיפ. תודה לשגיא בן צדף על סרנדיפ, על ההשראה ועל הפוסט.

תגובות (1)

רישום תגובה