Where imagination meets creativity: The story of Lego

By Orel | נושאים: דעה אישית, היומיום, יזמות ומיזמים | תאריך: 23-12-2013

0

10 Flares 10 Flares ×

כולנו יודעים מה זה לגו, חלקנו גדלנו על זה וחלקנו בונים יחד בתים וחלומות עם הילדים והנכדים. תחשבו על זה, משחק בלגו הוא כמו פיתוח תוכנה. היכולת לדמיין משהו ואז לבנות אותו בעצמך זה יתרון עצום בו אוחזים מתכנתים. אחת המשימות שנדרשות מהורים היא לגרות את הילד בכל שנות ההתבגרות שלו לתחומים שונים, עד שימצא את החזקות שלו. מכירים כלי פשוט ומתוחכם יותר מלגו להפוך חלום למציאות? לגרות ילדים? בתחילת הקריירה שלי למדתי וחקרתי מעט את עולם התכנה, זכור לי במיוחד הרגע הזה שסיימתי לכתוב קוד ואז צפיתי בהשתאות בכדור שמרקד על המסך, בטופס שנשלח לשרת, ברובוט שקופץ סביבי. בכנות, לא הרביתי לשחק בלגו כשהייתי ילד, רק בשנות העשרה המאוחרות התחלתי להבין את הקטע. אלוהים נמצא בפרטים הקטנים ומדהים אותי לגלות כל פעם מחדש עוד פרט על העולם הזה שנקרא לגו. אחרי הכל לא מדובר רק במשחק אלא בארגון, ארגון שהיה על סף פשיטת רגל לא פעם ולא פעמיים ובכל זאת נוחל הצלחה עסקית מסחררת. מדובר בעסק בינלאומי רחב היקף שנוגע ברוב חלקי האנושות.


קמפיין תרבות הפופ, 55 שנים ללוגו

אז איך הכל התחיל?

השנה 1932, המקום דנמרק. נגר בשם אולה כריסטינסן נקלע לזמנים קשים ונאלץ לסגור את הנגרייה שלו, באותו זמן טרגדיה נוספת פקדה אותו ואשתו נפטרה. אולה שהיה מייקר ברמ"ח איבריו החל לייצר צעצועים מעץ, העץ העודף מהנגרייה. הדגש היה על ייצור צעצועים באיכות גבוהה, הוא האמין באיכות. יום אחד פנה אליו מפיץ וביקש כמות גדולה של צעצועים לכבוד הכריסטמס, אולה ובנו עבדו ימים כלילות כדי לספק את הסחורה בזמן. ממש לפני ההפצה פשט המשקיע רגל והם נותרו עם צעצועים רבים וללא אגורה ביד. אולה ארז את הצעצועים על רכבו וניסה למכור אותם במקומות שונים ברחבי העיר אך ללא הצלחה. בסוף המיר אותם בחנויות תמורת מזון למשפחתו. עבר הזמן והמשחקים החלו לייצר רווח ששימש לרכישת מכונת ייצור חדשה. גם מלחמת העולם השנייה לא הצליחה למוטט את החברה עד ליום ארור אחד בשנת 1942. באותו יום עלה המפעל בלהבות וכל המודלים והתכנונים נשרפו קליל.

מתוך תחושת אחריות לעובדיו ובמקום בו אחרים היו מאבדים תקווה, הקים אולה את לגו מחדש. יום אחד הוא יצא לבקר בקופנהגן ורכש מכונה לייצור חלקים קטנים מפלסטיק, כמו מדפסת תלת מימד. אולה וגאדפריד בנו החלו בייצור צעצועים לכל השנה ולא רק לחג המולד. באחת מנסיעות העסקים לאנגליה שוחח גאדפריד עם מנהל של מרכז קניות גדול שהציג בפניו בעיה: כל הצעצועים משעממים, חבל שאין דרך לשלב בהם "system". גאדפריד חזר למפעל וחשב איך להכניס מערכת ללגו. באותה שנה הם השיקו לבנים שמאפשרות לבנות בית ומוסכים (מה שנראה לנו מובן מאליו לכאורה) אבל היו מתפרקות בקלות. גאדפריד פיתח שיטה לחיבור לבני לגו מבלי שיתפרקו. המוצר התפשט גם מחוץ לדנמרק ובדיוק בזמן הזה היה על גאדפריד להתמודד עם שריפה נוספת במפעל. כמובן הוא לא התייאש ועם השנים תפס המשחק תאוצה מסביב לגלובוס. בכל כמה חודשים משוחררים סטים ודמויות חדשות, פארקים ואטרקציות שעשויים מלגו.

העסקים שוב מסתבכים

בשנת 2002 הסתכמו הכנסותיה של חברת לגו ב-1.8 מיליארד דולר, היא העסיקה 6,000 עובדים אבל משהו היה רעוע, ההישענות על האסטרטגיה הוותיקה, עוררה סימנים של נזק. תחילת שנות האלפיים וילדי העולם עברו לשחק בצעצועים אלקטרוניים, למכור לגו באותה תקופה שווה ערך למכירת מצלמות פילם ב-2009. הפטנטים של לגו החלו לפוג, גרסאות זולות וחיקויים מאסיה הציפו את העולם וענקיות הצעצועים כמו טויס אר אס השתלטו על השוק. כעת היה ברור, דרוש שינוי מהותי. בשנת 2003 הפסידה החברה 180 מיליון דולר, בתגובה פוטרו 1500 עובדים כולל המנכ"ל, נכדו של אולה. במקומו התמנה בחור צעיר בשם יורגן שעשה שימוש במבנה הגמיש של החברה כדי להוציא אותה מהבוץ.

איך יוצאים מהבוץ | חדשנות זו לא מילה גסה

תראו לי גיק אחד בעולם שלא שיחק פעם ב-MindStorms; מנוע שמאפשר לכל ילד ומבוגר לכתוב אפליקציות ולבנות רובוט שיכול לכבות שריפות, לקלוע לסל או להסתובב בבית ולשדר לחברים את מה שקורה דרך האינטרנט.

באמצעות רשת חברתית שהוקמה, השפיעו ה"מפתחים" על עיצוב המוצר. אחרי מיינדסטורמס, התחילו ביישום רעיון של אחד העובדים משנת 99' שלא זכה אז להשקבה, זה נקרא לגו פקטורי ואפשר לכל אחד לעצב דרך האתר את ערכת הלגו האישית שלו.

גם שותפי התוכן של לגו כמו דיסני ו-Wii זכו להשתמש בקוד פתוח לתכנון וייצור, מה שזירז והקל על יציאה עם מוצרים חדשים.

כעבור שלוש שנים הוצגה רווחיות של 300 מיליון דולר.


על כוחן של קבוצות מיקוד


תמונות מקמפיין דמיון הראשון

רובוט מיינדסטורמס פותר קוביה הונגרית, תערוכת אמנות הלגו

מה אנחנו יכולים ללמוד מלגו

אילולא אופיו המיוחד של אולה, היה הסיפור שלנו מסתיים בפסקת הפתיחה, סוף השורה השנייה. הרבי נחמן מברסלב אומר "אין ייאוש בעולם כלל" וגדעון עמיחי היטיב לתאר "לא לא לא לא לא לא לא כן". טראומה משפחתית, שריפה במפעל, מצב כלכלי ירוד… כל אלה החדירו באולה שלנו מוטיבציה להמשיך ולנסות מתוך תחושת אחריות לעובדים ולמשפחתו בעוד אחרים לבטח היו מוותרים מזמן.

רכישת מכונת ייצור הלבנים מפלסטיק, השיטה שפיתח הבן להצמדת החלקים (יצירתיות), שינוי המודל העסקי ושיתופי הפעולה העתידיים עם דיסני, מיינדסטורמס ולגו פקטורי (דימיון) מהווים כל אלה את הרוח הגמישה שנושבת בחברה; להשתנות תוך כדי הליכה, להישאר עם יד על הדופק ולשאוף לשיפור מתמיד. כמו שאני תמיד אומר "יוזמה יוזמה יוזמה, הקשבה ואז שוב יוזמה".

כשהחלו לצוץ בעולם גרסאות זולות והפטנטים פגו, בלגו בחרו להשתלב, לחדש ולהוביל במקום המובן מאליו – להילחם ולהתחרות. אחת המהפכות השקטות בעולם העסקים בשנים האחרונות היא המעבר מתחרות לשיתופיות, בלגו הבינו זאת מזמן.

איכות קודמת לכל ואלוהים נמצא בפרטים הקטנים, כך נכון לבנות מותג פרימיום; הסיסמא שתלויה על הקיר במפעל לגו: Only the best is good enough


תמונה שצילמתי בתערוכת אמנות הלגו.
Disintegration: עלינו להישמר מפני תהפוכות החיים הפוגעות בדימוי העצמי שלנו
לאלבום המלא, סיפור בתמונות – לחברים בפייסבוק

לקריאה נוספת:

רישום תגובה